IVO utan de hänvisas till vårdgivaren. Detta kommer för många att försvåra eller omöjliggöra klagomål då många inte vill stå öga mot öga med en vårdgivare som misskött sig gentemot patienten. För IVO blir det dock bättre då myndigheten in längre behöver utreda enskilda personers klagomål. Var finns en fristående möjlighet att anonymt klaga på bemötande och behandling?

">

I ett delbetänkande av Klagomålsutredningen föreslås att patienter inte längre får klaga hos IVO utan de hänvisas till vårdgivaren. Detta kommer för många att försvåra eller omöjliggöra klagomål då många inte vill stå öga mot öga med en vårdgivare som misskött sig gentemot patienten. För IVO blir det dock bättre då myndigheten in längre behöver utreda enskilda personers klagomål. Var finns en fristående möjlighet att anonymt klaga på bemötande och behandling?

En översyn av möjligheten för patienter att klaga har gjorts av Klagomålsutredningen och publiceras nu i delbetänkandet: “Sedd, hörd och respekterad. Ett ändamålsenligt klagomålssystem i hälso- och sjukvården” (SOU 2015:14).

Klagomålsutredningens uppdrag är att ge förslag på hur hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården kan bli mer ändamålsenlig. Med ändamålsenlig menar utredningen att klagomålshanteringen utgår från patienternas behov, bidrar till ökad patientsäkerhet och är resurseffektiv. För att patienterna ska våga anmäla fel i vården föreslås förstärkning av patientnämnderna så att de får en mer patientstödjande och uppföljande roll.

Utredningen föreslår att enskilda patienter endast ska ha möjlighet att klaga hos vårdgivaren. Patientlagen föreslås ändras så att vårdgivaren beläggs med skyldighet att besvara klagomål, dra lärdomar av klagomålen och informera patienten om slutsatserna av klagomålet. Endast om patienten är missnöjd med svaret krävs en utredning av orsakerna till klagomålet.

Patienternas synpunkter och erfarenheter mer allmänt anser utredningen ska inhämtas inom ramen för tillsynen. Det anses fortfarande nödvändigt att patienter och närstående kommer till tals i tillsynsarbetet och det ska företrädesvis ske vid IVO:s inspektioner. Vid tillsynen bör också kontrolleras att den information patienten får är tillräcklig, adekvat och ges på ett sätt som patienten förstår.

Till utredningen

« Tillbaka

Sök på hemsidan


Bli medlem i Tf nu
Anmäl dig online 

​Alla går till tandläkaren!
Tf ger objektiv information och arbetar för giftfri tandvård och att den ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Som patient har du nytta av Tf och behövs som medlem. Som medlem kan du ta del av våra rabatter för provtagning, kosttillskott med mera. Tf är partipolitiskt och religiöst obunden och är medlem i Funktionsrätt Sverige.

Om amalgamsanering (hemsida)
Om rotfyllningar (hemsida)
​Tf:s pressmeddelanden
Tf:s facebooksida
Hantera ditt medlemskap
Logga in på Min sida där kan du ändra adress, anmäla familjemedlemmar med mera (ingen annan information finns där). Medlemsavgift för 2024 (225 kr) skickades ut i november via Bizsys AB i samverkan med Föreningssupport. 

Detta är Tf

Tänderna är en del av kroppen och det borde inte kosta mer hos tandläkaren än hos doktorn. Tf arbetar för billigare och bättre tandvård. Tf ger objektiv information i olika tandvårdsfrågor och stöttar dig som patient liksom den som skadats i tandvården. Tf står helt fritt från kommersiella intressen samt är politiskt och religiöst obundet. 

Tf arbetar för att:

  • Sjukvårdens högkostnadsskydd ska gälla all tandvård.
  • Patientens rättigheter som konsument stärks.
  • Tandläkaren informerar patienten innan behandling om olika alternativ och risker förknippade med dem.
  • Tandvården ska bli helt metallfri.
  • De som har eller haft besvär från tänderna ges rätt till sjukvård, rehabilitering och hjälpmedel som vid andra sjukdomar.
  • Alla som vill ska ha rätt att byta ut sina giftiga amalgamfyllningar utan kostnad.
  • Patienten får gratis utbyte av dentala material inklusive proteser och implantat vid misstanke om biverkningar.
  • Nationella system för klinisk uppföljning av material och metoder i tandvården upprättas.
  • Ett fungerande biverkningsregister upprättas för material som används i tandvården.

Gå med i Tf för att få hjälp och information eller bli medlem för att stötta förbundets verksamhet. Tf arbetar till största delen ideellt och ser därför gärna fler ideella krafter eller gåvor. Tf behövs för att ta tillvara patientens intressen och för att påverka utvecklingen. Tf är partipolitiskt och religöst obundet och tillhör Funktionsrätt Sverige.

Bidra gärna

Bidra gärna till vårt arbete genom att donera pengar till förbundet eller forskningsfonden. Sätts in på bankgiro: 226-4885 eller swisha till mobilnr 123 24 15 222. Eller ge bort ett medlemskap.

Kondoleanser:
Kontakta först Tf via mail eller telefon för att ge oss uppgifter om den avlidnes namn, särskild hälsning och andra eventuella önskemål. Glöm inte adress eller mail dit kondoleansbrevet ska skickas. Pengarna sätts in på kontot som angetts ovan. 

Köp en lott
Tf är medlem i Folkspel och del av lottpriset går till förbundet. Köp själv eller ge bort några lotter. Klicka här för att köpa lotter via Tf-kontot.

Kontakta oss
Tandhälsoförbundet
Bellmansgatan 30
118 47  Stockholm
Tel 08-428 92 42 
(Telefontid: vardagar kl. 10-13)
info@tf.nu
fragor@tf.nu (för frågor om tänder och hälsa)