På hemsidan för tidskriften New Scientist (www.newscientist.com) frågar en läsare varför en kvicksilvertermometer inte får tas med vid en vanlig flygresa. De tre svar han får på frågan gör att man kan undra om också amalgambärare bör åläggas flygförbud!
*Fråga:*
På en flygresa nyligen läste jag en av flygbolagen uppställd förteckning över förbjudna föremål. Förvånat konstaterade jag att kvicksilvertermometrar inte fick medtagas. Varför i hela världen inte det?
Rick Eraho
Cleckheaton
West Yorkshire
*Svar:*
Flygplan tillverkas till stor del av aluminium och, överraskande nog, kan en mycket liten mängd kvicksilver förstöra en stor mängd aluminium. Trots den skenbara reaktionströgheten hos aluminium är metallen i själva verket ganska reaktiv, särskilt vid kontakt med luftens syre. Reaktionen med syret leder snabbt till bildandet av ett tunt och starkt oxidlager som hindrar forsatt oxidering av metallen. Genom en elektrokemisk process ? anodisering ? kan det skyddande oxidlagret på metallen göras tjockare.
Kvicksilver bryter sönder det skyddande oxidlagret på aluminium och resultatet kan bli spektakulärt. Kvicksilver löser upp aluminium och bildar en metallblandning som bryter ned oxidlagret underifrån. Sannolikt börjar nedbrytningsprocessen genom små sprickor i det skyddande oxidlagret.
För många år sedan spillde en tekniker anställd hos mig några droppar kvicksilver på sin träarbetsbänk, som till skydd hade kraftiga “vinkeljärn” av aluminium runt kanterna. Morgonen därpå hade stora hål uppstått i aluminiet, träet i anslutning var starkt anfrätt och stora bräckliga högar av spröd aluminiumoxid hade bildats likt märkliga koraller.
Detta var en gång ett intressant kemiskt experiment men är i dag mindre lämpligt på grund av kvicksilvrets giftighet.
Vid en flygresa hindrades en passagerare framför mig att ta med en barometer på grund av att den var listad som förbjudet föremål, trots att just denna barometer var tömd på sitt innehåll. Det var med svårigheter jag lyckades övertyga flygpersonalen om att barometern var ofarlig. Personalen förstod inte att det var kvicksilvret som utgjorde faran. De trodde att faran var att hänföra till själva barometern. Jag undrar vad de tror att en höjdmätare mäter ….
Harbey Rutt
Department of Electronics and
Computer Science
University of Southampton
*Svar: *
Genom rörligheten hos flytande kvicksilver kan oxiderande metallblandningar bildas djupt inne i strukturen. Ett flygplan, i vilket det spillts kvicksilver, måste ställas undan i karantän till dess att metallblandningarna gett sig till känna. Det kan slutligen innebära att flygplanet måste skrotas då det i flygplansteknikernas handbok anges att metallblandningarna metallblandningarna sakta sprider sig som träröta till angränsande områden.
Rod Paris
Air Medical Limited
Oxford Airport
Kidlington Oxfordshire
_*Svar:* _
I reglementen framtagna av civilflygets internationella organisation (International Civil Aviation Organization), som tillhör FN, klassas kvicksilver och många andra vanliga kemikalier som farligt gods. Det är förbjudet att i handbagage eller annat resebagage medföra kvicksilver eller något föremål som innehåller kvicksilver. Undantaget är små febertermometrar för personligt bruk.
Måste föremål som innehåller kvicksilver nödvändigtvis transporteras per flyg skall de sändas som flygfrakt. ICAO-reglerna specificerar i detalj hur detta ska göras.
Tro inte att Du har råd med att strunta i dessa bestämmelser. Att utsätta ett flygplan för fara genom att ta med farligt gods kan i Storbritannien leda till åtal och kraftiga böter enligt 1982 års lagstiftning om civilflyg.
James Hookham
Freight Transport Association
Tunbridge Wells
Kent
Översättning Greger Christoffersson