- Dentala material
- Hälsa
- Politik
Alla har rätt att anmärka på dålig eller felaktig vård liksom ett otrevligt eller kränkande bemötande. Idag finns flera instanser att föra fram klagomål till och högst upp i hierarkin finns Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Medlemmar i Tandvårdsskadeförbundet finner det ofta lönlöst att klaga på vården, vilket innebär att få klagomål noteras hos IVO. Ta för vana att alltid anmäla felbehandling eller otrevligt bemötande. Nu finns ett telefonnummer som är enkelt att ringa.
IVO (Inspektionen för vård- och omsorg) vill helst inte ta emot klagomål och hänvisar ofta till vårdgivaren. Nu har myndigheten ett speciellt telefonnummer (tel 010-788 50 00) som privatpersoner kan ringa till. En anledning är förstås att inga onödiga anmälningar ska behöva komma in eftersom de måste besvaras. För den som har svårt att fylla i blanketter eller på annat sätt kontakta myndigheterna är telefontjänsten ett bra verktyg.
Anmäl alltid alla felbehandlingar, icke-behandlingar eller dåligt bemötande/kränkande behandling till IVO och/eller vårdgivaren samt patientnämnden i landstinget eller regionen. Tänk på att om inga anmälningar kommer in uppmärksammas inte våra frågor. Anmälan sker till telefonnumret ovan, via nätet (se länk nedan), via mail registrator@ivo.se eller via post IVO, Box 45184,104 30 Stockholm
Patientnämnderna bör ha kopia på anmälan eller klagomålet. Adresser till patientnämnderna se nedan eller kontakta landstinget eller regionen.