IVO. Av rapporten framgår att antalet klagomål ökar, men att få klagar på tandvården. Någon analys av vad det beror på finns inte.

">

De klagomål som inkommit till patientnämnderna år 2014 har nu sammanställts av IVO. Av rapporten framgår att antalet klagomål ökar, men att få klagar på tandvården. Någon analys av vad det beror på finns inte.

IVO (Inspektionen för vård och omsorg) sammanställer årligen inrapporterade klagomål från patientnämnderna. Nu har rapporten över 2014 års klagomål publicerats. Hälften av klagomålen rör somatisk specialistvård medan tandvården har väldigt få klagomål. Vård och behandling samt kommunikation är i huvudsak de områden klagomålen handlar om.

IVO konstaterar att tandvårdens klagomål är få i förhållande till verksamheten, men gör inget försök att analysera orsaken. Endast 1 399 personer klagade på sina tandläkare under 2014. Det är inte rimligt att tro att så gott som alla är nöjda med sina tandläkare. Det måste finnas någon annan orsak till att folk inte anmäler.

Tandvårdsskadeförbundets erfarenhet är att få av våra medlemmar klagar på tandläkaren trots dåligt bemötande och felaktig behandling. Anledningen är ofta att medlemmen är alltför sjuk för att orka klaga, inte tycker det är någon ide då det inte leder någon vart eller att det finns personliga kopplingar i form av att resten av familjen går till samma tandläkare.

Vanliga klagomål som sällan förs vidare till IVO eller patientnämnder är just dåligt bemötande, att tandläkaren gjort någon extra åtgärd utan att informera patienten om det, att tandläkaren satt in material patienten inte velat ha eller är allergisk mot, att tandläkaren inte rensat käkbenet efter extrahering av tanden, att bedövningen inte tagit och att tandläkare trots det fortsatt att jobba och att tandläkaren har tagit för mycket betalt. Annat kan handla om att kronor varit för stora, att rotfyllningar misslyckats och att proteser eller bryggor inte passat.

Patientnämnder finns vid varje landsting eller region och har i uppgift att ta vara på patientens intressen. Felet är att de saknar egna utredningsresurser och därför låter nämnden oftast det egna landstinget utreda sina egna misstag. Egna resurser är nödvändigt för att en patientnämnd ska ha någon makt.

Både patientnämnder och IVO borde agera för att fler anmäler sina tandläkare då det sannolikt skulle leda till stora förbättringar.

Till IVO:s rapport angående klagomål till patientnämnder 2014.

« Tillbaka

Sök på hemsidan


Bli medlem i Tf nu
Anmäl dig online 

​Alla går till tandläkaren!
Tf ger objektiv information och arbetar för giftfri tandvård och att den ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Som patient har du nytta av Tf och behövs som medlem. Som medlem kan du ta del av våra rabatter för provtagning, kosttillskott med mera. Tf är partipolitiskt och religiöst obunden och är medlem i Funktionsrätt Sverige.

Om amalgamsanering (hemsida)
Om rotfyllningar (hemsida)
​Tf:s pressmeddelanden
Tf:s facebooksida
Hantera ditt medlemskap
Logga in på Min sida där kan du ändra adress, anmäla familjemedlemmar med mera (ingen annan information finns där). Medlemsavgift för 2024 (225 kr) skickades ut i november via Bizsys AB i samverkan med Föreningssupport. 

Detta är Tf

Tänderna är en del av kroppen och det borde inte kosta mer hos tandläkaren än hos doktorn. Tf arbetar för billigare och bättre tandvård. Tf ger objektiv information i olika tandvårdsfrågor och stöttar dig som patient liksom den som skadats i tandvården. Tf står helt fritt från kommersiella intressen samt är politiskt och religiöst obundet. 

Tf arbetar för att:

  • Sjukvårdens högkostnadsskydd ska gälla all tandvård.
  • Patientens rättigheter som konsument stärks.
  • Tandläkaren informerar patienten innan behandling om olika alternativ och risker förknippade med dem.
  • Tandvården ska bli helt metallfri.
  • De som har eller haft besvär från tänderna ges rätt till sjukvård, rehabilitering och hjälpmedel som vid andra sjukdomar.
  • Alla som vill ska ha rätt att byta ut sina giftiga amalgamfyllningar utan kostnad.
  • Patienten får gratis utbyte av dentala material inklusive proteser och implantat vid misstanke om biverkningar.
  • Nationella system för klinisk uppföljning av material och metoder i tandvården upprättas.
  • Ett fungerande biverkningsregister upprättas för material som används i tandvården.

Gå med i Tf för att få hjälp och information eller bli medlem för att stötta förbundets verksamhet. Tf arbetar till största delen ideellt och ser därför gärna fler ideella krafter eller gåvor. Tf behövs för att ta tillvara patientens intressen och för att påverka utvecklingen. Tf är partipolitiskt och religöst obundet och tillhör Funktionsrätt Sverige.

Bidra gärna

Bidra gärna till vårt arbete genom att donera pengar till förbundet eller forskningsfonden. Sätts in på bankgiro: 226-4885 eller swisha till mobilnr 123 24 15 222. Eller ge bort ett medlemskap.

Kondoleanser:
Kontakta först Tf via mail eller telefon för att ge oss uppgifter om den avlidnes namn, särskild hälsning och andra eventuella önskemål. Glöm inte adress eller mail dit kondoleansbrevet ska skickas. Pengarna sätts in på kontot som angetts ovan. 

Köp en lott
Tf är medlem i Folkspel och del av lottpriset går till förbundet. Köp själv eller ge bort några lotter. Klicka här för att köpa lotter via Tf-kontot.

Kontakta oss
Tandhälsoförbundet
Bellmansgatan 30
118 47  Stockholm
Tel 08-428 92 42 
(Telefontid: vardagar kl. 10-13)
info@tf.nu
fragor@tf.nu (för frågor om tänder och hälsa)