- Hälsa
- Politik

P4 Väst fortsätter sin reportageserie om skador i tandvården och Socialstyrelsens tidigare tillsynsenhet. Då som nu kontrolleradar tillsynsmyndigheten vad tandläkaren själv har att anföra utan att titta på det arbete som utförts på patienten. Den som har upplevt tandläkare som gjort dåliga jobb utan att vilja rätta till det. Ta kontakt med P4:s reporter. Se länken nedan.
Tidigare när en del kunde tjäna pengar på att ta hand om amalgamskadade som ville ta bort sina fyllningar var det inte helt ovanligt att tandläkarna inte tog bort allt amalgam. Istället la de bara på ett vitt fyllningsmaterial ovanpå de gamla amalgamfyllningarna. Inga anmälningar hjälpte - patienterna fick betala omgörning själva.
Omkring en tredjedel av Tandvårdsskadeförbundets medlemmar har enligt HET-projektet (www.hetprojektet.info) tvingats göra om sina fyllningar, antingen på grund av kvarlämnat amalgam eller på grund av att de inte tålde de nya fyllningarna. Det är inte heller ovanligt att förbundets medlemmar klagar på proteser, bryggor och kronor som inte känns bekväma i munnen utan att få rättelse. Till slut vänder de sig till en annan tandläkare, men tvingas då betala hela kostnaden en gång till.
Tandläkaren borde ta ansvar och inte tvinga patienten att betala sådan omgörning. Det nya IVO måste i mycket högre utsträckning prioritera tandvården och inte bara lyssna till tandläkaren utan också undersöka patienten. Problemen syns i munnen och det kan inte vara svårt att bedöma om det är ett bra eller dåligt jobb.
Tandläkare som övertagit patienter som inte fått korrekt behandling berättar också om terapier som varit dåligt gjorda. Tyvärr är nog tandläkaren i P4 Väst inte ensam om att att missköta sina patienter. Så länge det inte finns en ordentlig tillsyn kommer patienter fortsatt att både få lida på grund av oskicklighet hos tandläkaren och få betala rättelse själv. Även försäkringsbolaget Löf lyssnar på IVO respektive tidigare Socialstyrelsens tillsynsenhet och undersöker inte själva patienter som klagar. De betalar inte heller någon second opinion.
Det är både dyrt och svårt att vara patient i tandvården. Många känner sig helt utlämnade, men de flesta tandläkare är dock skickliga och duktiga på att hjälpa patienterna. En bra tandläkare är guld värd eftersom så många sjukdomar har sitt ursprung där.
Tack P4 Väst för att ha uppmärksammat problemet.