- Hälsa
- Politik

Regeringen har gett TLV i uppdrag att stärka tandvårdspatientens ställning. Dels genom att informera om rätt till information och om prissättning hos tandläkaren. Men räcker det?
– En väl informerad patient kan göra bättre val för sig själv och även ifrågasätta om de upplever att vårdgivare inte följer regelverk. Det är viktigt för att stärka tandvårdens patienter och kontrollen inom vården, säger socialminister Jakob Forssmed.
Regeringen har nu gett Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) i uppdrag att genomföra informationsinsatsen för att öka patienters kunskap om tandvårdens skyldigheter och tandvårdspatienters rättigheter. Detta med anledning av Myndigheten för vård- och omsorgsanalys rapport som visar att patienterna upplever att tandläkare inte ger information om olika behandlingsalternativ och priser.
Patienters förmåga att göra välgrundade val ska öka genom att informera om tandpriskollen, tandvårdens referenspris samt vårdgivarnas prissättning, enligt regeringen. Tandhälsoförbundet menar dock att detta inte räcker. Det måste också finnas lagstöd för sådana rättigheter.
Tf har redan tidigare föreslagit att tandvården ska ingå i konsumentlagstiftningen så att man åtminstone kan överklaga till KO och därmed skapa praxis för information, prissättning med mera. Delar av patientlagen behöver också lyftas över till tandvårdslagen.
Till regeringens pressmeddelande
Se mer om privattandläkarnas och Konsumentverkets frivilliga överenskommelse
Se mer här
Till Tf:s utredning om hur patientens rättigheter kan stärkas