Patientnämnden är respektive regions centrala instans för hantering av patienters synpunkter, upplevelser eller klagomål på vård som de eller närstående fått. Patientnämnden i Region Stockholm ser nu tillbaka på ännu ett händelserikt år.

Under år 2021 mottogs det största antalet nya patientärenden någonsin, nämligen 8010. Ärendemängden har därefter legat relativt fast på den nivån under de senaste tre åren. År 2024 inkom cirka 7980 ärenden till patientnämnden i Region Stockholm. Det kan nämnas att det finns anledning att tro att många patienter avstår från att klaga eller lämna synpunkter, och att det därmed existerar ett mörkertal.

De som vill anmäla, kan ta kontakt med patientnämnden via telefon, e-post eller skriftligt. Sedan mars 2020 går det också via 1177.se. Ärenden som under 2024 endast hanterats via telefonsamtal står för 21 procent av alla ärenden. Skrivelsernas andel är 12 procent, medan e-postärendena utgör två procent av alla ärenden. 65 procent av ärendena hanterades via 1177, vilket är den högsta siffran sedan det blev möjligt att kontakta förvaltningen den vägen.

Förvaltningens medarbetare har också under år 2024 hanterat ett stort antal telefonsamtal, cirka 3020, vilka inte lett till något nytt ärende. Det kan handla om samtal som rör någon typ av information och/eller hänvisning till andra instanser och myndigheter som till exempel Försäkringskassan och socialtjänsten, vårdgivare som patientnämnden inte hanterar, eller redan pågående ärenden.

Drygt hälften, närmare bestämt 52 procent, av patientnämndens ärenden under 2024, har i första hand inordnats i kategorierna vård och behandling respektive resultat. Andra stora problemområden rör kommunikation mellan patient och vårdgivare, vilka utgör 20 procent av samtliga ärenden. Därefter följde tillgänglighet med sju procent. I problemområdet kommunikation ingår ärenden som rör bemötande, vilket är något som relativt många klagar på.

Det går också att beskriva klagomålen och synpunkterna genom att koppla dem till vilken kategori av vårdgivare de berör. Under de senaste åren har man sett fler ärenden som rör primärvård än akutsjukhus, och 2024 var inte något undantag.

Ärendena rörande primärvård minskade dock med fyra procent från 2023. För akutsjukhusen (exklusive geriatriska kliniker) såg man en ökning med fyra procent. Under året inkom 2455 ärenden som rörde primärvård och 2139 som rörde akutsjukhus (exklusive geriatrik).

Antalet ärenden som rörde psykiatrisk vård var 1006, och 973 ärenden handlade om specialist vård utanför sjukhuset, en ökning med tre procent respektive minskning med en procent.

Ärenden som är relaterade till tandvård låg under många år relativt konstant med runt 350 ärenden årligen. Mellan 2017 och 2021 gick antalet dock ner. Men, under 2024 inkom 409 ärenden gällande tandvård, vilket är en ökning med cirka 30 procent jämfört med 2023, då 316 ärenden rörde tandvård.

Antalet ärenden som registrerats med bevakningsområdet läkemedel har under en följd av år uppgått till drygt 1000 årligen. Sedan 2021 har ärenden gällande vaccination mot covid-19 ingått här, vilket påverkade det höga antalet läkemedelsärenden under 2021.

Under år 2020 registrerades 1099 fall av läkemedelsrelaterade ärenden. Dessa ökade kraftigt under 2021 till 1820 ärenden. Därefter minskade dessa till 1599 under 2022. Under 2023 inkom ytterligare färre ärenden gällande läkemedel, nämligen 1504 stycken. Även under 2024 minskade antalet läkemedelsrelaterade ärenden och sammanlagt inkom 1101 sådana ärenden.

Ärenden kopplade till diskriminering uppgick under året till 135 fall, vilket är 30 ärenden färre än år 2023. Ärendena registreras enligt de sju diskrimineringsgrunderna.

Klagomålen relaterade till funktionsnedsättning var, under år 2024, vanligast med 44 ärenden. Därefter följde etnisk tillhörighet med 38 fall, följt av ålder med 30. I 14 ärenden var diskrimineringen kopplad till kön. Sammanlagt sex ärenden var kopplade till diskriminering gällande religion eller annan trosuppfattning, och tre rörde könsöverskridande identitet eller uttryck. Inga diskrimineringsärenden alls gällande sexuell läggning registrerades under året.

Till rapporten (Patientnämnden – Region Stockholm)

Till artikeln ”Ge patientnämnderna kunskap om tandvård” (tf.nu)

« Tillbaka

Sök på hemsidan


Bli medlem i Tf nu
Anmäl dig online 

​Alla går till tandläkaren!
Tf ger objektiv information och arbetar för giftfri tandvård och att den ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Som patient har du nytta av Tf och behövs som medlem. Som medlem kan du ta del av våra rabatter för provtagning, kosttillskott med mera. Tf är partipolitiskt och religiöst obundet och är medlem i Funktionsrätt Sverige.

Om amalgamsanering (hemsida)
Om rotfyllningar (hemsida)
​Tf:s pressmeddelanden
Tf:s facebooksida
Hantera ditt medlemskap
Logga in på Min sida där kan du ändra adress, anmäla familjemedlemmar med mera (ingen annan information finns där).
Medlemsavgiftsavier för 2025 (225 kr) skickades ut i november via Bizsys AB i samverkan med Föreningssupport. 

Detta är Tf

Tänderna är en del av kroppen och det borde inte kosta mer hos tandläkaren än hos doktorn. Tf arbetar för billigare och bättre tandvård. Tf ger objektiv information i olika tandvårdsfrågor och stöttar dig som patient liksom den som skadats i tandvården. Tf står helt fritt från kommersiella intressen samt är partipolitiskt respektive religiöst obundet och tillhör Funktionsrätt Sverige.

Tf arbetar för att:

  • Sjukvårdens högkostnadsskydd ska gälla all tandvård.
  • Patientens rättigheter som konsument stärks.
  • Tandläkaren informerar patienten innan behandling om olika alternativ och risker förknippade med dem.
  • Tandvården ska bli helt metallfri.
  • De som har eller haft besvär från tänderna ges rätt till sjukvård, rehabilitering och hjälpmedel som vid andra sjukdomar.
  • Alla som vill ska ha rätt att byta ut sina giftiga amalgamfyllningar utan kostnad.
  • Patienten får gratis utbyte av dentala material inklusive proteser och implantat vid misstanke om biverkningar.
  • Nationella system för klinisk uppföljning av material och metoder i tandvården upprättas.
  • Ett fungerande biverkningsregister upprättas för material som används i tandvården.

Gå med i Tf för att få hjälp och information eller bli medlem för att stötta förbundets verksamhet. Tf arbetar till största delen ideellt och ser därför gärna fler ideella krafter eller gåvor. Tf behövs för att ta tillvara patientens intressen och för att påverka utvecklingen.

Bidra gärna

Bidra gärna till vårt arbete genom att donera pengar till förbundet.
Förbundets bankgiro: 226-4885 eller swisha till mobilnr 123 24 15 222. Använd gärna QR-koden nedan. Man kan också ge bort ett medlemskap.

Du kan också donera till Tandhälsoförbundets forskningsstiftelse.
Bankgiro: 170-0285 eller Swish 1230285486. Se mer här

Kondoleanser:
Kontakta först Tf via mail eller telefon för att ge oss uppgifter om den avlidnes namn, särskild hälsning och andra eventuella önskemål. Glöm inte adress eller mail dit kondoleansbrevet ska skickas. Pengarna sätts in på kontot som angetts ovan. 

Köp en lott
Tf är medlem i Folkspel och del av lottpriset går till förbundet. Köp själv eller ge bort några lotter. Klicka här för att köpa lotter via Tf-kontot.

Kontakta oss
Tandhälsoförbundet
Bellmansgatan 30
118 47  Stockholm
Tel: 08-428 92 42 
Telefontid: vardagar kl. 10-13
info@tf.nu
fragor@tf.nu (för frågor om tänder och hälsa)