Att socker, godis och läsk är de största bovarna bakom hål i tänderna har väl vi alla känt till sen vi var små. Mina egna föräldrar införde lördagsgodis för att begränsa min systers och mitt snaskätande.
En av orsakerna till att godis ger hål i tänderna är att stora mängder socker i munnen hämmar produktionen av saliv. En av salivens viktigaste uppgifter är nämligen att “skölja bort” sockerrester, syror och andra ämnen, som fräter på tänderna.
Elisabet Höglund: Globala tandforskningen sponsras av världens största godistillverkare
Att socker, godis och läsk är de största bovarna bakom hål i tänderna har väl vi alla känt till sen vi var små. Mina egna föräldrar införde lördagsgodis för att begränsa min systers och mitt snaskätande.
En av orsakerna till att godis ger hål i tänderna är att stora mängder socker i munnen hämmar produktionen av saliv. En av salivens viktigaste uppgifter är nämligen att “skölja bort” sockerrester, syror och andra ämnen, som fräter på tänderna. Ju mer saliv vi har i munnen, desto friskare tänder har vi. Det har i alla fall min tandläkare sagt.
De senaste åren har Svenska Tandläkareförbundet organiserat kampanj efter kampanj för att förmå kommuner, skolor och rektorer att stoppa dels försäljning av godis och läsk på skolor och förskolor, dels få bort sockrade mellanmål. Allt detta för att förbättra barnens tandhälsa och förebygga hål i tänderna.
Tandläkareförbundets frenetiska anti-kariesarbete är vällovligt och berömvärt. För det är ju inget lätt arbete.
Tandläkarna har ju en gigantisk och kapitalstark fiende att slåss emot, nämligen den globala socker-, godis- och läskindustrin, som har barnen som sin främsta målgrupp och som varje år håvar in miljardvinster tack vare allas vår längtan efter sötsaker.
Men nu ska ni få veta något ni förmodligen inte känt till och som borde få Sveriges tandläkare att rodna av skam.
Den europeiska forskningen mot karies och andra delar av den globala tandforskningen sponsras nämligen av bland annat sockerindustrin, av världens största godis- och tuggummitillverkare och av världens största sötläsktillverkare!
Den europeiska kariesforskningsorganisationen ORCA (European Organisation for Caries Research) tar varje år emot miljonbelopp i sponsorpengar av följande företag:
COCA-COLA, för övrigt “Guldsponsor” åt ORCA, tillverkar ju en läskedryck som varmt kan rekommenderas den som vill ha hål i tänderna.
MARS Incorporated, är en av världens största godistillverkare, med kända chokladmärken som Mars, Snickers, M&M, Milky Way, Bounty och Twix.
WRIGLEYS, världsledande amerikansk tuggummigigant med kända märken som Juicy Fruit, Big Red, Doublemint och Extra (ägs numera av Mars Inc.).
UNILEVER, som äger GB Glace.
DANISCO, det danska sockerbolaget, som för några år sen köpte upp Svenska Sockerbolaget.
THE SUGAR BUREAU, samorganisation för Storbritanniens alla sockertillverkare. The Sugar Bureau har som sin viktigaste uppgift att informera folk om sockrets och kolhydraternas betydelse för kosten
Men det är inte bara så att dessa godis- och sockergiganter ekonomiskt sponsrar kariesforskningen i Europa. Företagen är dessutom medlemmar i samma forskningsorganisation. Kariesforskningen i Europa lever alltså i daglig symbios med världens största tillverkare av de produkter, som förstör tänderna mest. Även ledande svenska kariesforskare har nyligen suttit i ledningen för ORCA.
Nu försvarar sig alla säkert med att en del av de här företagen också tillverkar sockerfria alternativ, men det är inte som producenter av sockerfritt som dessa företag så totalt dominerar världsmarknaden för godis och läsk.
Tilläggas kan, att den amerikanska tandvårdsforskningen redan 2003 drabbades av en jätteskandal, när det avslöjades, att American Academy of Pediatric Dentistry (forskningsakademi för barntandhälsa) planerade att ta emot ett obegränsat ekonomiskt forskningsstöd från The Coca Cola Foundation.
Jag undrar bara nu, hur svenska tandläkare och svensk tandforskning efter det här med bevarad trovärdighet ska kunna fortsätta sina antigodiskampanjer mot barn och vuxna.
Av Elisabet Höglund
Elisabet.hoglund@expressen.se